5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

مراقبت بعد از پیوند کلیه

مراقبت بعد از پیوند کلیه

مراقبت بعد از پیوند کلیه

 

براي حفظ كليه پيوندي و تامين يك زندگي سالم و طبيعي و جلوگيري از خطراتي كه ممكن است سبب از دست دادن كليه پيوند شده گردد ، لطفا موارد زير را به دقت بخوانيد و رعايت نمائيد :

موراد مراقبت بعد از پیوند کلیه

1 . از داروهاي اصلي خود ( سيكلوسپورين يا سانديمون ، آزاتيوپرين يا ايموران ، سل سپت و پردنيزولون ) بر مبناي دستور پزشك با نظم و دقت كامل استفاده نماييد .

2 . حتي المقدور از مصرف هر گونه دارو بدون مشورت و دستور پزشك خودداري نماييد.

3 . از هر گونه تغيير در نوع و يا مقدار داروهاي خود بدون مشورت و دستور پزشك خودداري فرمائيد .

4 .بهتر است  داروهاي پيوندي  در يخچال نگهداري شود واز نگه داري آنها در هواي گرم خودداري شود.

5 . سيكلوسپورين به صورت كپسول مي باشد كه بهتر است هميشه هنگام مصرف آن از يك نوع مايع (  آب ميوه يا شير پاستوريزه  يا آب )استفاده شود . زيرا ميزان جذب دارو به نوع مايع مصرفي بستگي دارد .دارو را با آب گريپ فروت ميل نكنيد .

6 . براي تنظيم مقدار مصرف سيكلوسپورين ، سطح دارو در خون شما سنجيده مي شود . نمونه خون براي آزمايش ، قبل از خوردن دارو از شما گرفته خواهد شد .

7 . استفاده از پردنيزولون ، باعث افزايش اشتها مي گردد . براي جلوگيري از اضافه وزن هميشه سعي نماييدكه از مقدار مناسب غذا استفاده نمائيد و از غذاهاي چاق كننده چرب و شيرين كمتر استفاده كنيد.

8 . از عوارض قرص هاي پردنيزولون به وجود آمدن جوش در صورت و بدن است. با آب و صابون جوش ها را بشوئيد ، به آنها دست نزنيد و در صورت افزايش تعداد آنها به متخصص پوست مراجعه نمائيد.

9 . تلاش نمائيدبه دنبال مصرف كورتون افزايش وزن نامناسب نداشته باشيد ، چون سلامت شما را به طور جدي به خطر مي اندازد. 10 . به علت استفاده از سيكلوسپورين ، پوست شما نسبت به نور آفتاب حساس مي شود و اگر زياد در مقابل تابش نور آفتاب مخصوصا از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر قرار گيرد ، رنگ پوست شما تيره خواهد شد ، لذا در اين ساعت براي ظاهر شدن در برابر تابش آفتاب مي توان از كلاه نقاب دار و كرم هاي ضد آفتاب استفاده كرد .

11 . قبل از اتمام داروهاي مصرفي در صدد تهيه آنها برآييد  توجه داشته باشيد كه داروهاي مصرفي شما در داروخانه هاي خاصي توزيع مي گردد .

12.از مصرف غذاهاي آماده وپخته شده در بيرون منزل ، انواع كنسروها مثل تن ماهي ، كنسرو لوبيا و . . . سوسيس ، كالباس ، همبرگر ، جگر، دل ، قلوه ، كله پاچه پرهيز نمائيد.

13.براي تامين آهن بدن بهتر است دو بار در هفته از گوشت قرمز و بقيه هفته از گوشت سفيد مثل مرغ ، ماهي ، ميگو و . . . استفاده نمائيد.

14.ميوه و سبزيجات را بايستي با دقت شسته و ضدعفوني نموده و سپس مصرف كنيد .

15. پرخوري و مصرف بي رويه هر گونه مواد غذايي و آشاميدني خودداري كنيد.

16. در صورت ايجاد زخم و يا بريدگي در هر ناحيه از بدن ، بلافاصله آن محل را با آب جوشيده و صابون و يا محلول ضد عفوني كننده  (بتادين) بشوئيد و سپس با پزشك خود تماس بگيريد .

17. بهداشت فردي خود را به دقت كامل رعايت فرمائيد :

الف ) وسايل مورد استفاده شخصي خود را ( حوله و مسواك ، شانه ، ملحفه ، دمپايي ، لباس هاي زير ، قاشق و چنگال ، بشقاب و ليوان ) كاملا جدا و محفوظ نگه داريد .

ب ) قبل و بعد از غذا خوردن ، قبل و بعد از رفتن به دستشويي ، دستهاي خود را با آب و صابون بشوئيد و با حوله خشك نمائيد . توجه داشته باشيد كه خشك كردن دست هاي خيس از اهميت زيادي برخوردار است .

پ ) بعد از صرف هر وعده غذا ، دندان هاي خود را به د  قت مسواك بزنيد . از مسواك خيلي سخت و زبر استفاده نكنيد .

ج ) حداقل هفته اي دو بار با ليف و صابون استحمام كنيد ، از به كار بردن كيسه هاي حمام زبر ، سفيد آب و سنگ پا و نشستن در حمام جدا خودداري نماييد . بهتر است حمام را تميز شسته و سپس استحمام كنيد.

چ ) از روبوسي ، دست دادن و تماس نزديك با اطرافيان خود در چند ماه پس از عمل ، خودداري نمائيد. همچنين از تماس با افراد سرماخورده و افرادي كه مبتلا به بيماري هاي عفوني و واگيردار  (سرخك ، اوريون و … ) هستند جدا خودداري كنيد .

ح ) از استخر عمومي استفاده نكنيد .

18. بهتر است از ماسك استفاده كنيد  و شب ها براي خواب ماسك را برداشته و در اتاق تنها بخوابيد.البته بعد از يك ماه با مشورت با پزشك مي توانيد فعاليت جنسي خود را آغاز كنيد.

19.هر شش ماه يك بار حتما به دندان پزشك مراجعه كنيد.

20.براي  مدت طولاني در مقابل آفتاب تند و جريان هواي سرد قرار نگيريد .

21.كليه پيوندي در حفره لگن قرار دارد ، لذا وارد آمدن ضربه ، پريدن از جاي بلند ، بستن كمربندهاي تنگ يا پوشيدن لباسهايي كه از ناحيه كمر و باسن تنگ مي باشد ، خودداري نمائيد.

22.تا سه ماه  پس از ترخيص  در جاهاي پر تردد حضور نداشته باشيد و  از  وسايل نقليه عمومي استفاده نكنيد.

23.تا   سه ماه پس از پيوند از برداشتن و حمل وسايل سنگين ، سه كيلو  و بيشتر بپرهيزيد.

24.در  ارتباط با ازدواج ، مسائل زناشويي و بچه دار شدن ، حتما با پزشك خود مشورت نمائيد.

25.حتما به طور دقيق و منظم در وقت تعيين شده براي ملاقات با پزشك خود حاضر شويد .

26.در موارد زير در اولين فرصت با پزشك خود مشورت نمائيد : تب سردرد شديد ، اسهال ، ستفراغ ،تهوع ، كاهش مقدار ادرار ، احساس درد ،سوزش هنگام دفع ادرار ، احساس درد در ناحيه كليه پيوندي ، گلودرد ، وجود ترشح چركي از گوش يا بيني ، كم اشتهايي شديد ، لرزش دست و پا ، افزايش يا كاهش شديد فشار خون ، احساس ضعف عمومي ، مشاهده يا لمس غده هاي برجسته و يا تورم دردناك در هر ناحيه از بدن

4/5 - (2 امتیاز)
اسکرول به بالا