5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

آزمایشات غربالگری جنین

Fetal screening tests

آزمایشات غربالگری آزمایش هایی می باشند که با استفاده از آن وجود بیماری مادرزادی در جنین و همچنین احتمال وجود داشتن آن را به طور دقیق تعیین می گردد، در حال حاضر تعداد زیادی از خانم های باردار این تست ها را در خانه خود انجام می دهند. لازم به ذکر است که تست غربالگری در خانه با خطر خاصی همراه نبوده و کاملا غیرتهاجمی می باشد، به این معنا که هیچ قسمتی از بدن شکافته و جراحی نمی شود و این کار به وسیله بهترین و پیشرفته ترین ابزارها صورت می گیرد.

آزمایشات غربالگری جنین نرسینو

آزمایشات غربالگری جنین برای تعیین ابتلا جنین به شایع ترین سندروم ها از جمله داون، ادوارد، پاتو و همچنین خطر مسمومیت بارداری به کار گرفته می شوند، در حال حاضر کلیه کلینیک های درمانی این نوع آزمایش ها را انجام می دهند. همه ما می دانیم یکی از موضوعاتی که برای مادران و خانم های باردار اهمیت دارد سلامت جنین می باشد، به طور تقریبی می توان گفت که حدود 2 الی 3 درصد نوزادان هنگامی که به دنیا می آیند دارای نقص های مادرزادی می باشند. به همین دلیل در طول بارداری انجام آزمایش های غربالگری که به عنوان مهمترین بخش از مراقبت های بارداری به شمار می آید ضروری است. علاوه براین شیوه های غربالگری جهت تشخیص زنان باردار که جنین آنها ممکن است به ناهنجاری های مادرزادی مبتلا باشند کاربرد دارد، در صورت مثبت بودن آزمایشات غربالگری برای این دسته از افراد آزمایش های تشخیصی صورت می گیرد.

آزمایشات غربالگری جنین

آزمایش های خون سه ماهه اول بارداری

یکی از آزمایشات غربالگری بسیار مهم و پرکاربرد تست های خون در سه ماهه اول بارداری می باشد، فرآیند یا پروسه تست غربالگری در این دوران از دو آزمایش خون و سونوگرافی فراصوت ترکیب شده است، که زمان انجام آن هفته 11 الی 14 بارداری است. برای اینکه ریسک جنین ابتلا به سندرم داون، ادوارد و یا سندرم پاتو مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد این آزمایش غربالگری انجام خواهد شد، هنگامی که آزمایش ها و سونوگرافی با یکدیگر و با مورد توجه قرار دادن سن مادر و حساسیت انجام می گیرد نتیجه های غربالگری تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. لازم به ذکر است که آزمایش خون به بررسی سطح دو پروتئین ویژه که در خون مادر وجود دارد می پردازد و سونوگرافی وضعیت و سایز جنین و همچنین میزان مایعاتی که در بخش گردن جنین جمع شده اند را بررسی می نماید.

آزمایشات غربالگری جنین در منزل

آزمایشات غربالگری آزمایش هایی می باشند که با استفاده از آن وجود بیماری مادرزادی در جنین و همچنین احتمال وجود داشتن آن را به طور دقیق تعیین می گردد، در حال حاضر تعداد زیادی از خانم های باردار این تست ها را در خانه خود انجام می دهند. لازم به ذکر است که تست غربالگری در خانه با خطر خاصی همراه نبوده و کاملا غیرتهاجمی می باشد، به این معنا که هیچ قسمتی از بدن شکافته و جراحی نمی شود و این کار به وسیله بهترین و پیشرفته ترین ابزارها صورت می گیرد. مثبت بودن نتیجه این آزمایش نشان می دهد که احتمال وجود داشتن نقص در جنین زیاد می باشد، به همین علت بعد از اینکه آزمایش انجام شد و جواب آن مثبت بود پزشک متخصص بار دیگر آزمایش های جدیدی را برای مادر تجویز می کند تا نسبت به سلامت جنین اطمینان حاصل کند.

نکات تست های غربالگری جنین

یکی از مهمترین نکات در مورد آزمایشات غربالگری این است که جواب های به دست آمده از طریق آن قطعی نمی باشند و به این معنا نیست که نوزاد ناهنجار متولد می شود، همچنین در صورتی که نتایج تست ها غیرطبیعی باشند می بایست آزمایش های تکمیلی تجویز شده توسط پزشک انجام گیرند. یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد مراجعه کردن به افراد متخصص و ماهر می باشد، همچنین تمام مادران لازم است که برای انجام این آزمایش ها اقدام نمایند و حتما با پزشک متخصص مجرب در مورد ضرورت انجام چنین تست هایی مشاوره ای داشته باشند. به خاطر داشته باشید که هفته 15 الی 18 بارداری به عنوان بهترین زمان برای انجام دادن آزمایشات غربالگری به شمار می آید، البته جای هیچ گونه ایرادی نیست اگر از هفته 14 الی 22 بارداری انجام شود.

آزمایشات غربالگری جنین

مزایای آزمایش های غربالگری

یکی از مهمترین مزایای انجام آزمایشات غربالگری این است که به شما این امکان را می دهد تا با صرف کمترین هزینه و بدون اینکه سلامتی جنین خود را به خطر اندازید سندرم داون را شناسایی نمایید. انجام این تست های دقیق، به ویژه در سه ماهه اول فواید بسیار زیادی دارد، در صورتی که تایید نتایج آنها با آزمایش های تکمیلی صورت گرفت پزشک قانونی اجازه سقط جنین را به والدین خواهد داد. از آنجایی که تست های غربالگری دارای حساسیت بسیار بالایی می باشند بنابراین در معتبرترین مراکز انجام می شوند، این آزمایش که شیوه ای جدید می باشد به شما اطمینان می دهد که صاحب فرزندی سالم می شوید. انتخاب تست غربالگری برای آن دسته از خانم های باردار که حاضر نیستند شیوه های تهاجمی را بپذیرند بهترین گزینه می باشد و برای انجام دادن آن تنها 10 میلی متر از خون مادر استفاده می شود.

جمع بندی

آزمایشات غربالگری به عنوان مهمترین و ضروری ترین آزمایش ها برای مطمئن شدن از سلامت جنین و شناسایی سندرم ها به شمار می آید که امکان انجام آنها در منزل و آزمایشگاه وجود دارد، فردی که به سندرم مبتلا می باشد نه تنها چهره متفاوتی دارد در یاد گرفتن و همچنین مشکلات پزشکی ناتوان است. لازم به ذکر است که این آزمایش ها وجود هر گونه بیماری را تعیین می نمایند، توجه داشته باشید که این آزمایش به مادران برای گذراندن این دوره با کمترین اضطراب و همچنین به دست آوردن اطلاعات از وضعیت نوزاد خود کمک شایانی می کند. آزمایشات خون سه ماهه اول بارداری جزء تست های بسیار مهم غربالگری محسوب می شود، همانطور که می دانید دوران بارداری حساس ترین دوران زندگی می باشد به همین جهت انجام دادن آزمایش های مربوط به این دوران از جمله آزمایشات غربالگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسکرول به بالا