5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

تعبیه لوله معده

Insertion of gastric tube

 اگر فرد نتواند غذا بخورد یا بلع را به صورت کامل انجام دهد، نیاز به استفاده از لوله تغذیه بینی معده ای و یا سوند معده خواهد داشت. این فرآیند، لوله گذاری لوله گذاری بینی معده ای(NG) یا ان جی تیوب نام دارد ، شما می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر خدمات تعبیه لوله معده را درخواست دهید.

تعبیه لوله معده نرسینو

بسیاری از افرادی که در بیمارستان بستری می شوند؛ برای تغذیه نیازمند لوله معده هستند. اما این روزها و باشیوع ویروس کرونا؛ کار چندان عاقلانه ای نیست که برای تعبیه لوله معده به بیمارستان برویم زیرا با این کار نه تنها امکان ابتلا به ویروس را داریم؛ بلکه ممکن است خود ناقل باشیم و دیگران را آلوده کنیم. در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از خدمات تعبیه لوله معده در منزل است.

لوله معده چیست؟

برای بیماران دارای بلع ضعیف سوند معده یا ان جی تیوب گذاشته می شود و بیماران از طریق سوند معده تعبیه شده مایعات صاف شده دریافت می کنند واز این طریق تغذیه شده و به این عمل اصطلاحا گاواژ می گویند. اگر فرد نتواند غذا بخورد یا بلع را به صورت کامل انجام دهد، نیاز به استفاده از لوله تغذیه بینی معده ای و یا سوند معده خواهد داشت. این فرآیند، لوله گذاری لوله گذاری بینی معده ای(NG) یا ان جی تیوب نام دارد. طی لوله گذاری NG TUBE، پزشک یا پرستار یک لوله پلاستیکی باریک را از طریق سوراخ بینی وارد می کند و از مسیر مری به پایین هدایت می کند. زمانی که لوله در جای خود قرار گرفت، می توانند از آن برای دادن غذا و دارو استفاده کنند. همچنین می توانند از آن برای خارج کردن مواد داخل معده مثل مواد سمی یا نمونه ای از محتویات معده استفاده کنند، که به این کار لاواژ میگویند.

تعبیه لوله معده

خدمات تعبیه لوله معده نرسینو

کاربرد لوله معده یا سوند

سوند یا لوله معده برای موارد زیر کاربرد دارد:
• افرادی که قدرت بلع خود را از دست داده اند و توان بلعیدن خود به خودی ندارند. (سکته مغزی، نوزاد نارس، بیمار دارای پارکینسون و . . .)
• افرادی که دچار آسیب گردن و صورت شده اند.
• افرادی که جراحی صورت یا گردن انجام داده اند.
• افراد دچار انسداد دستگاه گوارشی.
• افرادی که تنفس با ونتیلاتور دارند.
• تغذیه از طریق سوند معده برای نوزادانی که نمی توانند از شیر مادر استفاده کنند نیز استفاده می شود.
پزشک یا پرستار می تواند غذا و دارو را از طریق ان جی تیوب به بیمار بدهد. آنها همچنین می توانند به کمک لوله معده ساکشن نیز انجام دهند تا محتویات داخل معده را لاواژ کنند.

مراقبت های قبل از لوله گذاری

• یک هفته قبل از لوله گذاری باید از مصرف آسپرین و رقیق کننده خودداری شود.
• بیمار از ۸ ساعت قبل از لوله گذاری نباید چیزی بخورد و بیاشامد.
• در صورتی که سالمند دندان مصنوعی دارد قبل از عمل آن را خارج کنید.
• آموزش بیمار در مورد هدف از لوله گذاری و روش وارد سازی آن
• توضیح در مورد حالت ها و احساسهای مورد انتظار در طی لوله گذاری
مراقبت از بیماران گاواژی بعد از لوله گذاری
• دقت به درجه بندى روى لوله تا از جابجایی لوله به داخل معده یا خارج از آن جلوگیری شود.
• قبل از شروع تغذیه ی روزانه لوله باید ۳۶۰ درجه به چپ و راست چرخانده شود تا از چرخش راحت لوله و عدم چسبندگی اطمینان حاصل شود.
• در زمان بستری بیمار برای جلوگیری از انعقاد خون در پاھا، آنھا را بالا نگه دارید و حرکت دھید.

تعبیه لوله معده NGT

سوند های ساکشن کوچکتر باعث آسیب کمتر به بیمار می شود اگرچه که خارج کردن ترشحات غلیظ ممکن است بوسیله سوند های کوچکتر سخت باشد . اکثر منابع ذکر می کنند که قطر سوند های ساکشن نباید بیشتر از نصف قطر داخلی لوله تراشه بیمار باشد. پرستار باید قبل از ساکشن تا حد ممکن بیمار را از این عمل آگاه ساخته و سپس سوند ساکشن را به آرامی و در حالیکه دستگاه ساکشن خاموش است وارد لوله تراشه بیمار کرده و تا زمانی که در مقابل حرکت سوند ساکشن مقاومت احساس کرد سوند را جلو ببرد سپس سوند را به میزان یک تا دو سانتیمتر عقب آورده و دستگاه ساکشن را روشن و شروع به ساکشن کردن کند. این موضوع مشخصی است که فشار زیاد دستگاه ساکشن احتمال آسیب به بافت ریه را افزایش می دهد واکثر استادان فشار ۱۵۰ میلی متر جیوه را فشار مناسبی برای ساکشن لوله تراشه می دانند.

تعبیه لوله معده NGT

بهتر است که جهت کاهش دادن عوارض ساکشن مدت زمان ساکشن کردن در هر مرتبه۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول بکشد ساکشن کردن تا زمانی که ترشحات راه هوایی پاک شوند باید انجام شود و پس از هربار ساکشن کردن مدت زمان کافی به بیمار جهت بازگشت به وضعیت پایدار باید داده شود. بیمار را بصورت خوابیده به پشت و صاف می خوابانیم، دستکش استریل را پوشیده و قبل از روشن نمودن دستگاه ساکشن سوند ساکشن ( نلاتون ) را تا مقدار معین به داخل لوله یا تراک فرستاده و بصورت چرخشی عمل ساکشن را انجام می دهبم .اگر مجددا نیاز به ساکشن بود یا ترشحات غلیظ بود ۲ تا ۳ سی سی سرم شستشو را داخل لوله تراشه یا تراک ریخته و مجددا ساکشن را انجام می دهیم و باید توجه داشته باشیم که ساکشن بصورت استریل انجام شود. قیمت تعبیه لوله معده در منزل با توجه به تخصص پزشک، وسایل مورد نیاز، مسافت و غیره می تواند متغیر باشد.
جمع بندی
سوند معده لوله ای برای رساندن مواد غذایی به بدن است در زمانی که فرد به اختلال بلع دچار می شود. در این هنگام فرد در خوردن و آشامیدن و دریافت مواد غذایی ناتوان می شود. سوند معده یک تیوب بلند و نازک است که غذا را از طریق بینی به معده می رساند. این لوله از یک جنس نرم و قابل انعطاف ساخته شده است. خدمات تعویض سوند معده در خانه و توسط پزشک حاذق ارائه می شود.

اسکرول به بالا