5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

تست پی سی ار شهر ری

PCR Ray City Test

تست PCR در واقع پروتکل و متدی است که برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساس کار تست PCR بر مبنای کپی‌برداری از سکانس DNA يا RNA در نمونه‌ی گرفته شده از بیمار یا متقاضی آزمایش است و بر مبنای آن بیماری‌های خونی و در صدر آن بیماری‌های عفونی قابل تشخیص می‌باشند. اساس تست PCR، چرخه ‌های حرارتی می‌باشد. این روش مانند چرخه‌های گرمایی و سرمایی پشت سر هم که تاکنون دیده‌ایم، DNA را ذوب کرده و موجب تکثیر آن می‌شود. تست PCR با توجه به استانداردها و مقررات تعیین شده و با دقت بسیار بالا و حداقل نیروی انسانی مخل در کار یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیصی به شمار می‌آید. شما می توانید خدمات تست پی سی ار شهر ری را از نرسینو دریافت نمایید

تست پی سی ار شهر ری نرسینو

شهر ري يكي از شهرهاي حومه تهران است كه جمعيت آن براي انجام تست پي سي ار به مركز تهران مراجعه مي كنند. اين كار فرايندي اشتباه است، زيرا شما با انتقال از شهر ري به تهران مي توانيد باعث شيوع بيشتر اين ويروس و آلوده شدن اطرافيان خود شويد. به همين خاطر آشنايي با مراكز تست پی سی ار شهر ری از اهميت به سزايي برخوردار است. تست PCR برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ ابداع شد. امروزه این روش در آزمایشگاه‌های تشخیصی پرکاربرد است و در شناسایی بسیاری از عوامل بیماری‌ها کاربردهای فراوانی دارد. تست PCR در اصطلاح به معنی روشی در انجام آزمایش با هدف خاصی می‌باشد.

امروزه، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تست PCR، انجام این تست برای تشخیص کرونا می‌باشد. برای انجام تست کرونا در منزل روش‌های متفاوتی وجود دارد که دقیق‌ترین روش آن تست PCR می‌باشد

. کاربرد تست PCR در بیماری های عفونی به‌طور خلاصه در موارد زیر قابل بیان می‌باشد:

• تشخيص میکرو اورگانیسم‌هایی كه به صورت عادی قابلیت کشت دادن را ندارند.
• تشخيص میکرو اورگانیسم‌هایی كه سرعت رشدشان آهسته است.
• تشخيص میکرو اورگانیسم‌هایی كه به تازگی کشف شده و روش دیگیری برای شناسایی آن‌ها موجود نیست.
• غربالگری بیماری‌های عفونی
• تشخیص بیماری و بررسی پاسخ بدن به درمان
تا به امروز بیش از ۱۰۰ اورگانیسم مختلف را مي‌توان با تست PCR شناسايي کرد. نکته‌ مورد توجه در این زمینه این است که نمونه‌ی مناسب برای انجام تستPCR، علاوه بر خون می‌تواند بافت یا سایر مایعات بدن باشد. همچنین در این تست نیازی به تازه بودن نمونه نیست. البته عدم التزام به تازه بودن نمونه این است که شرایط نگهداری نمونه رعایت شود که این امر نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزات سردکننده و نگهدارنده‌ی مخصوص است.
سه مرحله اصلی برای آزمایش PCR برای تشخیص کووید-۱۹ وجود دارد:
• جمع آوری نمونه با استفاده از یک سواپ برای جمع آوری مواد تنفسی موجود در بینی شما انجام می‌شود. پس از جمع آوری نمونه، سواپ در یک لوله مهر و موم شده و سپس به آزمایشگاه ارسال می شود.
• هنگامی که تکنسین آزمایشگاه نمونه را دریافت می‌کند، فرایندی به نام استخراج را بر روی نمونه انجام می‌دهد. در این فرایند ماده ژنتیکی هر ویروسی که وجود داشته باشد از نمونه جدا می‌شود.
• سپس مرحله PCR انجام می‌شود. در این مرحله از مواد شیمیایی ویژه و دستگاهی به نام سیکلر حرارتی استفاده می‌کنند. این دستگاه باعث ایجاد واکنشی می شود که میلیون ها نسخه از قسمت کوچکی از ماده ژنتیکی ویروس SARS-CoV-2 را تولید می‌کند. در طول این فرآیند ، اگر SARS-CoV-2 در نمونه وجود داشته باشد، یکی از مواد شیمیایی نور فلورسنت تولید می‌کند. این نور فلورسنت یک “سیگنال” است که توسط دستگاه PCR تشخیص داده می‌شود و از نرم افزار ویژه برای تفسیر سیگنال به عنوان نتیجه آزمایش مثبت استفاده می‌شود.
نحوه‌ی انجام تست PCR در منزل به این صورت است که ابتدا دو رشته‌ی مارپیچی که DNA را تشکیل می‌دهند، در دمای بالا ذوب شده و از یکدیگر جدا می‌شوند. این مرحله از تست PCR، ذوب DNA نام دارد. مرحله‌ی دوم، شامل پایین آمدن دما می‌باشد و شرایطی ایجاد می‌کند که هر کدام از رشته‌های از هم جداشده، به عنوان یک الگو عمل کند. تست PCR در هر بار انجام بین ۲۰ تا ۴۰ بار فرآیند تغییر دما را تجربه می‌کند. هر سیکل از مراحل متفاوتی تشکیل شده‌اند که موارد زیر بین تمام روش‌های تست PCR مشترک هستند.

تست پی سی ار شهر ری سریع
• آغاز: در این مرحله، دمای محفظه‌ تعبیه شده برای انجام واکنش‌های مورد نیاز تا حدود ۹۶ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.
• دناتوراسیون: در واقع مرحله‌ی اول سیکل تست PCR، این مرحله است. در مرحله‌ی دناتوراسیون مولکول دو رشته‌ای DNA ذوب شده و در اثر شکستن بیوندهای بین دو رشته، دو مولکول DNA تک رشته‌ای ایجاد می‌شود.
• اتصال: دمای محفظه در ابتدای این مرحله به ۶۵-۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و موجب چسبیدن پرایمرها به رشته‌های تنهای DNA می‌شود. این مرحله ۴۰ – ۲۰ ثانیه به طول می‌انجامد.
• گسترش یا طویل شدن: ابتدا درما به ۸۰-۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. این آنزیم معمولا در دمای ۷۲ درجه‌ سانتی‌گراد قابلیت انجام واکنش را پیدا می‌کند. DNA پلیمراز در این مرحله یک رشته جدید بر اساس رشته الگو تولید می‌کند. زمان مورد نیاز برای این مرحله وابسته به DNA پلیمراز استفاده شده و طول ناحیه‌ی هدف برای تکثیر می‌باشد.
فرآیندهای انجام شده در این مرحله، که در نهایت منجر به رشد زنجیره می ‌باشند یک سیکل را تشکیل خواهند داد.
تست PCR که برای تشخیص بیماری کرونا، از طریق نمونه‌گیری ماده ژنتیکی ویروس که RNA نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. این آزمایش با استفاده از نمونه‌های دستگاه تنفسی یعنی بزاق انتهای حلق و مخاط بینی، بیماری کوید ۱۹ را تشخیص می‌دهد. بر اساس نتایج تحقیقات، این تست معتبرترین تست تشخیصی کرونا است. علاوه بر این، با توجه به این نکته که ویروس کرونا به سرعت و به راحتی در میان افراد انتقال می‌یابد، انجام تست pcr و تشخیص به موقع آلودگی فرد نقش مهمی در درمان و جلوگیری از انتشار ویروس دارد.

اسکرول به بالا