5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

سپسيس چیست؟ + علائم و روش درمان

سپسيس چیست؟

سپسيس چیست؟ + علائم و روش درمان

 

باكتريمي زماني به وجود مي آيد كه باكتري ( ميكروب ) وارد خون شما شود كه به آن مسموميت خون نيز گفته مي شود . خون طبيعي معمولا فاقد باكتري است . باكتريمي يكي از راه هاي انتشارعفونت به قسمت هاي ديگر بدن است .

سپسيس ، عفونت باكتريال در جريان خون است .  در اين شرايط ، باكتري  داخل خون رشد و تكثير مي كند . سپسيس بيشتر اوقات زماني اتفاق مي افتد كه يك عفونت در قسمت ديگري از بدن وجود داشته باشد . عفونت سپس در خون پخش مي شود . اين مسئله باعث مشكلات شديد ي مي شود عفونت خون وضعیتی است که در آن بدن با یک عفونت جدی می جنگد. این وضعیت یا به دلیل سیستم های دفاعی بدن شما و یا به دلیل مواد سمی که توسط عوامل عفونی مثل باکتری ، ویروس و یا قارچ ها ایجاد می شود .

 چه افرادی در معرض خطر سپسيس هستند؟

  1. افراد مسن به علت كاهش عملكرد سيستم ايمني
  2. افرادی که سیستم ایمنی آنها هنوز کامل نشده ، مثل بچه های خردسال که دچار عفونتی می شوند ولی به طور کامل و درست درمان نمی شوند . در این گونه بچه ها باید به محض مشاهده علائم عفونت مثل تب بررسي و در صورت لزوم در بیمارستان بستری شوند .
  3.  افرادي كه بيماري طولاني وزمينه ايي مثل ديابت يا نارسايي كليه دارند.
  4.  هر كسي كه پيوند  عضو انجام داده باشد
  5.  وجود عفونت در هر قسمت از بدن كه درمان نشده باشد.مانند عفونت ادراري، ذات الريه وعفونتهاي جلدي شديد
  6.  پس از اعمال جراحي در صورت وجود يك كانون عفوني در بدن
  7.  افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل بیماری ها  مختلف مثل سرطان یا ایدز از کار افتاده است .

علل ديگر

هر چيزي كه باعث ورود باكتري به بدن مي شود ، شامل :

  • كاتترها
  • خطوط وريدي(IV )
  • برش ها و خراش هاي پوستي

دلیل ايجاد عفونت خون 

عوامل زیادی می توانند باعث عفونت خون شوند که از بین آنها باکتری ها مهمتربن عامل هستند . عفونت ریه ، عفونت مثانه وکلیه ، عفونت پوست وعفونت های شکمی مثل آپاندیسیت و یا عفونت های مناطق دیگر مثل مننژیت می توانند منتشر شده و به عفونت خون تبديل شوند

علائم سپسيس چیست؟

تب يا كاهش دماي بدن ( هيپوترمي ) ، زيرا بدن  ديگر قادر به كنترل درجه حرارت خود نيست .

هيپرونتيلاسيون (  افزايش تعداد تنفس ناشي از عدم تعادل دي اكسيد كربن ) كه نشانه تلاش  بدن براي اصلاح اختلالات ناشي از بيماري است.

  •       لرز
  •       تهوع – احساس ناخوشي در معده –  و استفراغ
  •       آشفتگي
  •       پوست گرم
  •       راش پوستي
  •       تاكيكاردي ( ضربان قلب سريع )
  •       گيجي يا كاهش سطح هوشياري- هذيان گويي يا ضعف وبي حالي شديد
  •       كاهش برون ده ادرار زماني كه كليه ها نارسا مي شوند.

درمان دارویی سپسيس چیست؟ :

  1. شاید لازم باشد برای شما اکسیژن گذاشته شود که بدین صورت که ماسکی روی دهان شما گذاشته شده و یا از طریق لوله ای از کنار بيني تان    به شما اکسیژن داده می شود.
  2. طبق نتایج تستها، پزشک دارو تجویز می کند که می تواند شامل آنتی بیوتیک هائی که از طریق وریدی داده می شوند باشد. معمولاً از آنتی بیوتیکهایی استفاده می شود که طیف وسیعی از باکتری ها را از بین می برند چون در شروع درمان مشخص نیست که کدام باکتری باعث بیماری شده است. به محض اینکه جواب کشت خون، نوع باکتری را معلوم کرد،
    پزشك  آنتی بیوتیک مخصوص آن باکتری را تجویز می کند ممکن است دستور تزریق محلول نمکی وریدی را بدهد تا حجم خون را افزایش دهد.
  3.  پزشک معمولاً تا زمانی که جواب کشت خون شما حاضر شود شما را در بیمارستان بستری مي کند. اگر حال شما خیلی بد باشد شاید در بخش مراقبت های ویژه بستری شوید و از پزشکان دیگر در مورد شما نظر خواهی شود.
  4. اگر نتايج آزمايشات تجمع عفونت در يك محل خاصي مثل شكم يا هر جاي ديگر(آبسه) رانشان دهد معمولا” بوسيله سوزن يا جراحي كشيده وخارج ميشود،براي درمان سپسيس سعي  در اين است سيستم ايمني را تقويت كرده تا دربرابرميكروبها پاسخ مناسب   بدهد.
4/5 - (2 امتیاز)
اسکرول به بالا