5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

ارگونومی در زنان باردار

ارگونومی زنان باردار

ارگونومی در زنان باردار

 

امروزه حدود نیمی از زنان کشور های توسعه یافته و در حال توسعه بیرون از منزل مشغول به کار هستند و تعداد زیادی از نیروی کار جوامع را خانم ها تشکیل می دهند.با تخمین دو درصدی زنان در سن باروری اطلاع از چگونگی تاثیر ایمنی محیط کار زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است،در این مقاله به ارگونومی در زنان باردار می پردازیم.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]مشاوره آنلاین پزشکی [/box]

معمولا در بیان تاثیرات محیط کار بر زنان باردار به تماس های شیمیایی تاکید می شود حال آ نکه جنبه های ارگونومیک نیز حایز اهمیت هستند.به عنوان مثال بارداری می تواند محدوده دسترسی را متاثر کند.وظایف مربوط به حمل بار و حفظ تعادل را مختل کند و همچنین تاثیرات کار تکراری را شدت بخشد.

برخی از مطالعات تاثیر عوامل استرس زای ارگونومیک را بر عوارض بارداری به صورت سقط خود به خودی-زایمان بیش از موعد و کمبود وزن حین تولد را نشان می دهد. چندین مطالعه انجام شده افزایش ریسک زایمان ÷یش از موعد را در میان زنانی که شغلشان مولفه های استرس زایی داشت نشان می دهد.مواردی از قبیل ایستادن برای زمان های طولانی-برداشتن بار به صورت تکراری و کار کردن برای ساعت های متمادی.

در برگه اطلاعاتی مورد بحث اطلاعات عمومی در مورد فاکتورهای ارگونومیکی که باید در خلال دوران بارداری از آ نها اجتناب شود و یا محدود شوند آورده شده است.این موارد شامل کار شدید فیزیکی، کار مستلزم حفظ تعادل، حمل بار سنگین، سر و صدای زیاد، نوبت کاری، ساعت های کار طولانی، ایستگاه های کاری غیر قابل تنظیم، نشستن های طولانی، ایستادن های طولانی و تماس با میدان های مغناطیسی است که به برخی از این عوامل اشاره می شود :

نوبت کاری

کار در شب باعث تاثیر بر ترشح هورمون ها شده و خستگی را در بر خواهد داشت وبرخی از مطالعات ارتباط بین کار شبانه و کندی رشد درون رحمی را نشان می دهد.همچنین مطالعات نشان می دهد که تاثیر خستگی های کاری روی نحوه زندگی زنان باردار بسیار حایز اهمیت است.به همین دلیل در بسیاری از کشور های صنعتی زنان شاغل باردار را از کار شبانه و همچنین ازدیاد ساعات کاری معاف می کنند.

طراحی ایستگاه کاری برای زنان باردار

در طراحی ایستگاه کاری باید چیدمان فضا ها به نحوی باشد که زن باردار (به خصوص در سه ماهه پایانی) در میز کاری خود قرار گیرد.در طراحی های میز کار و محدوده دسترسی برای این افراد باید توجه د اشت که کارشان سنگین نبوده و تا حد امکان کار ها نزدیک به بدن بوده وکشش خاصی برای بدن ایجاد نکند.فقط 40 درصد از زنان غیر باردار که محدوده دسترسی 70 سانتی متری دارند تحت عنوان کار سنگین تقسیم بندی می شوند.

توانایی قسمت بالایی بدن

تحقیقات نشان می دهد که قدرت و توانایی قسمت بالایی بدن در زنان باردار به طرز محسوسی کاهش می یابد. این محققین توصیه می کنند که زنان شاغل باردار(به خصوص در سه ماهه سوم بارداری) از حرکات سریع و تکراری، فشار روی بشت و خستگی که امکان سقوط را برایشان فراهم می کند دوری کنند. همچنین به علت ضعف قسمت های فوقانی بدن و خستگی امکان سقوط اجسام از دست ها وجود دارد.

تاثیر خستگی در ارگونومی در زنان باردار

مطالعات زیادی در خصوص تاثیر خستگی و کار زیاد روزانه بر روی سلامت جنین و زنان باردار انجام شده که به روشنی تاثیر خستگی را بر سلامت مادر و جنین به اثبات نرسانده است که این می تواند ناشی از گنگ بودن مفهوم خستگی باشد.

تاثیر ارگونومی محیط کار بر زنان باردار

دمای بالای محل کارمی تواند موجب بسیاری از مشکلات برای زنان باردار باشد.شرایط کاری گرم و استرس های حرارتی ضمن اینکه باعث گیجی و غش می شود در زنان باردار باعث از دست رفتن اب و املاح و در نتیجه دهیدراسیون خواهد شد. این مساله حتی بس از زایمان نیز گریبان گیر زنان خواهد بود به ویزه اگر از شیر خود برای تغذیه فرزند استفاده می‌کنند.برای جلوگیری از این امر زنان باید از لباس مناسب و خنک و مقادیر کافی نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنند و از استراحت های مقطعی بهره مند شوند.

نظر شما راجع به این مقاله چیست؟
اسکرول به بالا