5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

پرفشاری خون (هايپرتانسيون) چیست؟ + علائم آن

پر فشاری خون

پرفشاری خون (هايپرتانسيون) چیست؟ + علائم آن

 

حدود 5/6 میلیون ایرانی مبتلا به فشارخون از بیماری خود بی خبرند. به عبارت دیگر 66 درصد از افراد از ابتلای خود به پرفشاری خون خبر ندارند. ابتلا به فشار خون می تواند منجر به بروز بیماری های عروق قلب، مغز، چشم و سایر اندام ها شود.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]درخواست پرستار در منزل [/box]

تعریف فشارخون

فشار خون نیرویی است که خون بر دیواره رگهائی که در آن جریان دارد وارد می کند و به صورت دو عدد بیان می-شود. هر دو عدد مهم هستند. عدد اول، عدد بزرگ¬تر (فشار سیستولیک نامیده می شود) و وقتی است که قلب شما با انقباض خود، خون را به درون رگ ها می-راند .عدد دوم، فشار دیاستولیک نام دارد و در حقیقت فشار خون شما بین دو انقباض قلب یا زمان پذیرش خون به داخل قلب است.

علایم پرفشاری خون

ممکن است با سردرد، سرگیجه، خونریزي از بینی یا طپش قلب خود را نشان دهد.

درچه بندی فشار خون فشار سیستولی فشار دیاستولی
فشار خون طبیعی کمتر از 120 کمتر از 80
مرحله پیش پر فشاری  خون 120-139 80 تا 89
پرفشاری خون مرحله 1 140-159 90-99
پرفشاری خون مرحله 2 100 یا بالاتر

عوامل خطر برای پر فشاری خون کدامند؟

  • سن: هرچه سن بالاتر رود خطر پر فشاری خون بیشتر است. پر فشاری خون در خانمها بعد از یائسگی بیشتر است.
  • نژاد: در سیاهپوستان بیشتر است و زمان شروع آن هم زود تر از سفید پوستان است.
  • سابقه خانوادگی: احتمال بروز آن برای فرزندان والدینی که پر فشاری خون دارند بیشتر است.
  • چاقی یا وزن بالا: هرچه وزن بیشتر باشد. برای تغذیه و اکسیژن رسانی اندام ها خون بیشتری باید پمپ شود و هرچه حجم خون بیشتر شود، فشار وارد بر دیواره عروق بيشتر می شود.
  • عدم فعالیت فیزیکی: فردی که فعالیت فیریکی ندارد اصولا نسبت به فرد فعال تعداد ضربان قلب بالاتری دارد. هرچه تعداد ضربان بيشتر باشد قلب باید در هر انقباض سخت تر کار کند و نیروی وارد بر شریان ها بیشتر است. بی تحرکی خود موجب چاقی و پر وزنی هم می شود.
  • سیگار /تنباکو: سیگار نه تنها فشار خون را سریع (و به طور موقت) بالا می برد، بلکه مواد شیمیائی آن لایه داخلی دیواره عروق شریانی را به شدت آسیب می رساند. این کار موجب تنگتر شدن شریان ها شده و فشار خون را بالا می برد.
  • غداهای پرنمک: خوردن غذا های پر نمک موجب نگهداشتن مایعات در بدن می شود و با افزایش حجم خون فشار خون بالا می رود.
  • کمبود پتاسیم در غذاهای روزانه: پتاسیم موجب ایجاد تعادل میزان سدیم در سلول های بدن می شود. اگر در غذای روزانه پتاسیم کافی نباشد و یا بدن ذخیره پتاسیمی نداشته باشد، سدیم در خون تجمع پیدا می کند.
  • کمبود شدید ویتامین D در تغذیه: کمبود ویتامین D با تاثیری که روی آنزیم های مترشح از کلیه دارد می تواند روی فشار تاثیر بگذارد.
  • مصرف الکل: مصرف الکل موجب بالا رفتن فشار خون می شود.
  • استرس: استرس های شدید موجب بالا رفتن فشار خون می شوند اگرچه این افزایش فشار خون گذرا است اما می تواند بسیار فاجعه آمیز باشد. بعضی با خوردن بیشتر ،استعمال سیگار یا مصرف الکل سعی می کنند بر استرس غلبه کنند که این کارها فشار را بیشتر افزایش داده و اوضاع را وخیم تر می کنند.
  • برخی شرایط مزمن: بیماری کلیه، دیابت و کلسترول بالا خطر پر فشاری خون را افزایش می دهند. گاهی هم بارداری در خانم ها با پر فشاری خون همراه است.

توصيه هاي درماني

  1. داروها را بخاطر عوارض احتمالی و یا این که قرص ها تمام شده قطع نکنید و مرتب طبق دستور پزشک ادامه دهید. هر زمانی سوالی داشتید از پزشک و یا پرستار یک مرکز درمانی می توانید بپرسید.
  2. به طور دوره ای به پزشک خود مراجعه کنید. تنها خوردن قرص نیست که فشار شما را تنظیم می کند بلکه رعایت رژیم غذائی،کاهش وزن و فعالیت منظم به همان اندازه مهم است. به پزشک مراجعه کنید و در باره این موارد هم مشاوره کنید.
  3. تغییر سبک زندگی
    برای مشاهده آثار مثبت تغییر سبک زندگی، شکیبا باشید.
  4. استرس را مدیریت کنید. به کار و مشغله زیادی نه بگوئید. افکار منفی را از خود دور کنید. ارتباط اجتماعی و خانوادگی خود را تقویت کنید، صبور و به لطف بی انتهای خداوند امیدوار باشید.
  5. وزن خود را كاهش دهيد. اگر اضافه وزن دارید حتی اگر حدود 5/2 کیلو وزن كم کنید، فشار خون شما را پائین می آورد.
  6. نمک را در غذای خود کم کنید. از خوردن غذاهای کنسروی بپرهیزید. نمکدان را از سفره غذائی حذف کنید. از غذاهائی آماده (Fast food) کمتر استفاده کنید. از خوردن لیته ترشی که نمک بدان افزوده شده اجتناب کنید. سعی کنید در طبخ روزانه نمک را کم کنید.
  7. غذاهاي حاوي پتاسيم در رژيم غذايي روزانه مصرف نماييد. موز، آواكادو، اسفناج، ماهي سالمون، قارچ، بروكلي، چغندر، گرمك، گوجه فرنگي، مارچوبه، سيب زميني شيرين، ماست
  8. فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید. فعالیت فيزیکی منظم می تواند فشار خون شما را پائین بیاورد و وزن شما را تحت کنترل در آورد. انجام حداقل 30 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.
  9. سیگار را کنار بگذارید.
  10. وقتی به پزشک مراجعه می کنید موارد زير را مدنظر قرار دهيد.
  11. از قبل هر سوالی را که در ذهن دارید و می خواهید بپرسید یاداشت کنید.
  12. هر علامتی که برایتان غیر طبیعی بود یادداشت کنید –اطلاعانی مانند سابقه فامیلی از فشار خون بالا، چربی خون بالا، سکته مغزی یا دیابت برای پزشک مهم است. براي پاسخ این سوال هم از قبل آماده باشید.
  13. لیست دارو های خود را، چه داروهای قلبی و یا غیر قلبی همراه داشته باشید

هشدار: اگر سردرد، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس یا علامت دیگری داشتید سریعتر به پزشک مراجعه کنید .در مواردی که فشارخون بسیار بالا باشد یعنی فشارسیستولیک بالاتر از 175و یا دیاستولیک بالای 95 این مورد اورژانس فشارخون است و باید فورآ به بیمارستان مراجعه کرد و احتمال بستری شدن نیزهست.

3/5 - (2 امتیاز)
اسکرول به بالا