5%

نرسینو سامانه جامع خدمات درمانی

پرستار سالمند

Elderly nurse

انسانی‌ترین وظیفه‌ی هر فرزندی، مراقبت از پدر و مادر خود بوده و یا گرفتن تصمیماتی است که بیشترین آسایش را برای آن‌ها فراهم کند. بعضی از بیماری‌های دوران پیری نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته و علاوه بر آن، فقط محبت کافی نیست، بلکه باید دانش و تخصص پرستاری نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل نیز در بعضی مواقع بهتر است تا مراقبت از سالمندان را بر عهده‌ی پرستاران دلسوز و با تجربه گذاشت تا به نگهداری از آنها به بهترین نحو ممکن انجام شود. تمامی پرستاران سالمندان نرسینو علاوه بر انسان دوستی و محبت قلبی نسبت به افراد مسن، سال‌ها تجربه‌ی تخصصی در امر مراقبت و نگهداری دارند.شما می توانید خدمات پرستار سالمند را از نرسینو دریافت نمایید

پرستار سالمند نرسینو

سالمندی و پیر شدن در انتظار همه‌ی انسان‌های روی زمین بوده و بهتر است ما هم خودمان را برای آن دوران آماده کنیم. همانگونه که والدین ما در هنگام کودکی تمام انرژی و زمانشان را برای مراقبت از ما گذاشته‌اند، حال نیز نوبت ما رسیده تا هر آنچه که از دستانمان بر می‌آید، برای رضایت و مراقبت از آن‌ها، انجام دهیم. با این حال، زندگی‌های امروزی که اکثرا پر از گرفتاری و سختی است، شاید زمان کمتری را برای نگهداری از والدین، در اختیار فرزندان قرار داده باشد. از طرف دیگر، کم شدن تعداد فرزندان هر خانواده نیز باعث شده تا بیشتر کارها بر عهده‌ی یک یا دو فرزند قرار بگیرد. این در حالی است که در گذشته، هر خانواده به صورت میانگین 4 الی 6 فرزند داشت و امر مراقبت از والدین بین آن‌ها تقسیم می‌شد، اما امروزه پرستار سالمند اندکی دشوارتر از گذشته شده است.

در گذشته، هر خانواده به صورت میانگین 4 الی 6 فرزند داشت و امر مراقبت از والدین بین آن‌ها تقسیم می‌شد، اما امروزه پرستار سالمند اندکی دشوارتر از گذشته شده است. در ادامه به نکات مهم استخدام پرستار در منزل میپردازیم و نحوه مراقبت از سالمندان را در نرسینو آموزش میدهیم.

سالمندی و پیر شدن در انتظار همه‌ی انسان‌های روی زمین بوده و بهتر است ما هم خودمان را برای آن دوران آماده کنیم. همانگونه که والدین ما در هنگام کودکی تمام انرژی و زمانشان را برای مراقبت از ما گذاشته‌اند، حال نیز نوبت ما رسیده تا هر آنچه که از دستانمان بر می‌آید، برای رضایت و مراقبت از آن‌ها، انجام دهیم. با این حال، زندگی‌های امروزی که اکثرا پر از گرفتاری و سختی است، شاید زمان کمتری را برای نگهداری از والدین، در اختیار فرزندان قرار داده باشد. از طرف دیگر، کم شدن تعداد فرزندان هر خانواده نیز باعث شده تا بیشتر کارها بر عهده‌ی یک یا دو فرزند قرار بگیرد. این در حالی است که در گذشته، هر خانواده به صورت میانگین 4 الی 6 فرزند داشت و امر مراقبت از والدین بین آن‌ها تقسیم می‌شد.

بنابراین، انسانی‌ترین وظیفه‌ی هر فرزندی، مراقبت از پدر و مادر خود بوده و یا گرفتن تصمیماتی است که بیشترین آسایش را برای آن‌ها فراهم کند. بعضی از بیماری‌های دوران پیری نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته و علاوه بر آن، فقط محبت کافی نیست، بلکه باید دانش و تخصص پرستاری نیز وجود داشته باشد. به همین دلیل نیز در بعضی مواقع بهتر است تا مراقبت از سالمندان را بر عهده‌ی پرستاران دلسوز و با تجربه گذاشت تا به نگهداری از آنها به بهترین نحو ممکن انجام شود. تمامی پرستاران سالمندان نرسینو علاوه بر انسان دوستی و محبت قلبی نسبت به افراد مسن، سال‌ها تجربه‌ی تخصصی در امر مراقبت و نگهداری دارند.

نکات مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل

سالمندان (افرادی که بیش از 60 سال سن دارند)، در دسته بندی کلی به سه بخش تقسیم می‌شوند. سالمندان با بیشترین وابستگی (در انجام امور)، با وابستگی نسبی و حداقل وابستگی. این دسته بندی فارغ از سن افراد بوده و ممکن است در اثر حوادث، لایف استایل، فشارهای اجتماعی، بیماری‌های ژنتیکی و … فردی در یکی از این سه دسته قرار بگیرد. اگرچه سالمندانی که در دسته‌ی حداکثر وابستگی در انجام کارهای روزمره قرار می‌گیرند، نیاز به بیشترین سطح مراقبتی دارند، اما باید توجه داشت که تمامی افراد عزت نفس و غرور دارند و خصوصا در دوران پیری، این غرور به شدت متزلزل و شکننده بود که ممکن است با کوچکترین رنجشی، خدشه دار شود. بنابراین، رفتارهایی که با سالمندان شده، باید کاملا بر مبنای اصول روانشانسی باشد تا از لحاظ روحی، ارتباط مستحکم و مثبتی بین پرستار و فرد سالمند اتفاق بیفتد. این اصول روانشانسی را به صورت کلی می‌توان به شکل زیر بیان کرد.

ایجاد احساس آسایش

یکی از اولین اصول مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل، ایجاد محیطی امن است. این امنیت هم جنبه فیزیکی و هم جنبه روانی دارد. اول اینکه در سنین بالا، عموم رفت و آمد به سختی انجام شده و علاوه بر آن، قدرت بینایی افراد کمتر می‌شود. بنابراین، محیط منزل هرگز نباید کاملا تاریک باشد و در مسیرهای اصلی منزل (آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و اتاق خواب)، باید از چراغ‌های کم‌نوری استفاده شود. پایه‌های اجسام (میز، تخت، مبل و …)، عموما مکانی است که ممکن است پای افراد به آن‌ها برخورد کند، بنابراین، این مناطق باید با استفاده از پارچه یا مواد نرم، پوشانده شده تا رفت و آمد بدون مشکل انجام شود.

از آنجاییکه نشستن و برخواستن برای سالمندان همواره با سختی انجام می‌شود، وجود دستگیره یا تکیه‌گاه در نزدیکی سرویس بهداشتی، مبل، تختخواب و … می‌تواند به آسایش عزیزان ما کمک کند. نهایتا، سطوح لغزنده (مثلا سرامیک‌های کف حمام)، حتما باید دارای کفپوش‌های ضدلغزش باشند و علاوه بر آن، از دمپایی‌های ضد لغزش نیز استفاده شود. مجموع این اقدامات و صد البته چند ده نکته‌ی مراقبتی دیگر، می‌تواند احساس امنیت و آرامش بیشتری را در فرد سالمند، ایجاد کند.

ایجاد احساس علاقه در نگهداری از سالمندان

یکی از مهمترین دلایل ناراحتی سالمندان، تنهایی و احساس دوست داشته نشدن است. برای رفع این حس، تمام کاری که لازم است انجام شود، صحبت و همراهی با عزیزان است. مراقبت از سالمندان فقط به معنای غذا، لباس و نظافت نیست، بلکه مهمتر از آن، مراقبت از روح و روان عزیزان است. برای این کار، باید زمان مشخصی در طول روز را به هم صحبتی با ایشان اختصاص داد. پرستاران که وظیفه‌ی نگهداری از سالمندان را دارند، مرتبا در حال صحبت و همدم شدن با سالمند هستند و حتی پای تلویزیون نشسته و با هم سریال نگاه می‌کنند. اینگونه رفتارهای اجتماعی، نه تنها به سلامت روان سالمند کمک می‌کند، بلکه باعث جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی نیز خواهد شد.

نگهداری از سالمندان

مصرف دارو

عموما سالمندان به ساعات روز توجهی نداشته و ممکن است بارها، دارویی که برای سلامتی آن‌ها حیاتی است را فراموش کنند. خصوصا افراد مبتلا به دیابت، باید در زمان مقرر، دوز مشخصی از انسولین را تزریق کنند، در غیر این صورت، ممکن است حال جسمانی سالمند دچار تغییرات ناخوش آیند شود. پرستارانی که مسئول نگهداری و مراقبت از سالمندان هستند، داروهای سالمندان را راس زمان مقرر و با رعایت اصول مصرف دارو انجام داده تا مطمئن شوند که سلامتی عزیزان ما، کاملا حفظ خواهد شد.

تغذیه صحیح

تغذیه مناسب در تمامین سنین، شرط اصلی برای سلامتی جسمی و نشاط روحی است. عموما افراد مسن، تمایلی به طبخ غذاهای رنگارنگ و یا تامین مواد مغذی بدن نداشته و هر چه را که در دسترس باشد، میل می‌کنند. پرستاری که وظیفه‌ی مراقبت از سالمندان را بر عهده دارد، باید رژیم غذایی متنوع و حاوی مواد غذایی مناسب (مورد نیاز بدن با توجه به شرایط جسمی) را آماده کند. علاوه بر در دسترس بودن غذای خوشرنگ و لعاب (و صد البته سالم)، مهم است که هنگام میل کردن غذا، تنها نباشند. فارغ از خطرهایی که سالمندان ممکن است هنگام غذا خوردن با آن روبرو شوند، یکی از بدترین تجربیات روحی همه‌ی افراد (خصوصا افراد مسن)، میل کردن غذا در تنهایی است. این کار باعث دلمردگی و پریشانی خاطر می‌شود.

انجام کارهای بیرون منزل

تقریبا تمامی افراد نیاز به رفت و آمد به بیرون از منزل دارند. تا زمانیکه انسان قادر به راه رفتن باشد (حتی به سختی)، تمایل به قدم زدن در بیرون از منزل دارد. علاوه بر آن، کارهای اداری فارغ از سن و سال بوده و ممکن است حتی در سنین بسیار بالا نیز گریبانگیر افراد شود. به تمامی این امور، خرید منزل را هم اضافه کنید. یکی از فعالیت‌هایی که افراد مسن بهتر است خودشان انجام دهند (به دلیل تقویت روحیه)، خرید مواد مورد نیاز روزانه است. بنابراین، حتی اگر شما بتوانید یخچال را کاملا پر کنید، اما بازهم افراد مسن به دنبال چیزی هستند که خودشان بخرند. پرستاری که وظیفه ی مراقبت از سالمند در منزل را بر عهده دارد، در زمان‌های مقرر به همراه ایشان بیرون رفته، تا هم از حفظ سلامتی ایشان مطمئن شود و هم با خرید کردن، اعتماد به نفس سالمند افزایش یابد.

آگاهی نسبت به محدودیت های سن و سال

با افزایش سن، بسیاری از توانایی‌های انسان کاهش می‌یابد. قدرت بینایی، شنوایی، تحرک، لامسه، بویایی و حتی ممکن است توانایی شناختی نیز با کهولت سن، کاهش یابد. در برخورد با سالمندان باید متوجه بود که گوش‌های آنان به اندازه‌ی ایام جوانی قوی نبوده و بهتر است با صدای بلندتری صحبت شود. افرادی که شنوایی کمتری دارند، ممکن است در طولانی مدت دچار انزوا شوند. خصوصا زمانیکه نیاز باشد سوالی (همانند چی؟ چی گفتی؟) را مرتبا بپرسند، ترجیح می‌دهند هرگز سوالی نکنند. نه شما و نه عزیزان شما قصد ندارید که یکدیگر را ناراحت کنید، اما نداستن اصول روانشناسی برخورد با سالمندان، ممکن است باعث ناراحتی فرد شود. پرستاری که وظیفه‌ی مراقبت و نگهداری از سالمندان را بر عهده دارد، تمامی این قواعد را دانسته و می‌داند در طول روز باید چگونه با اتفاقات مختلف کنار بیاید.

شناخت نقاط قوت و ضعف

از لحاظ روانشناسی، تمام افراد دارای نقاط قوت و ضعف هستند. هر چقدر هم که تلاش کنند آن را بپوشانند، باز هم ممکن است در مواقع حساس باعث ایجاد اوقاتی ناخوش آیند شود. بهترین کار این است که نقاط قوت افراد و خصوصا سالمندان را بدانیم و بیشتر اوقات در خصوص همان نقاط قوت با آن‌ها صحبت کرده و دلگرمشان کنیم. تاکید و ذکر نقاط قوت، می‌تواند آثار نامطلوبی را در روابط متقابل ایجاد کند. به همین جهت هم هست که پرستار سالمند باید حتما تا حدودی با دانش روانشاسی آشنا باشد. دفعات و زمان صحبت در خصوص نقاط قوت سالمندان باید به نحوی تنظیم شود که نه از حد تعادل خارج شده و نه به آن بی توجهی شده باشد.

سبک صحبت کردن

همانطور که قبلتر بیان شد، افراد مسن غرور و عزت نفس داشته و در زمان جوانی حتما برو و بیایی داشته‌اند. طرز صحبت کردن با سالمندان باید همواره همراه با احترام باشد. علیرغم حفظ احترام، گاهی ممکن است نیاز باشد تا از بعضی کارها جلوگیری شود. سبک صبحت کردن در چنین مواقعی نباید به صورت امری باشد، بلکه باید به نوعی توضیحی و درخواستی موضوع مطرح شود. یکی از تشابهات سالمندان و کودکان، لجبازی است. هرچقدر که سن بیشتر شود، میزان لجبازی و یک دنده بودن افزایش یافته، اما نمی‌توان همانند کودکان و با وعده و شیرینی، آن‌ها را مجبور به تغییر نظرات کرد. در چنین زمان‌هایی، تنها چیزی که می‌تواند مانع ایشان شود، ترکیب احترام و درخواست است. باز هم به اهمیت روانشناسی در تعامل و خصوصا مراقبت از سالمندان می‌رسیم.

ایجاد سرگرمی و فعالیت

گذراندن روزها برای افراد مسن هنگامی آسان و دلپذیر می‌شود که فعالیتی برای انجام داشته باشند. حتی نشستن در پارک و گپ زدن با دوستان نیز نوعی سرگرمی است. بیکار بودن در ساعات متوالی شبانه روز، یعنی دلمردگی و دلزدگی از زندگی و نتیجه‌ی آن، بروز بیماری‌ها و ناخوشی‌های جسمی متعددی است که بیشتر جنبه روانی دارند. پرستاری که مسئول مراقبت و نگهداری از سالمند است، مجموعه‌ای از فعالیت‌های مورد علاقه سالمند را برایش فراهم می‌کند. این تفریحات می‌تواند به سادگی قدم زدن روزانه در پارک، بازی شطرنج، تماشای فیلم و سریال، نقاشی و … باشد. فارغ از نوع سرگرمی، دنبال کردن روتین و برنامه روزانه، میزان رضایت از زندگی و امید به زندگی را بهبود می‌بخشد.

مراقبت و نگهداری از سالمندان بسیار وابسته

مطالبی که پیشتر بیان شد، در خصوص سالمندان با سطح متوسط و یا کم وابستگی بود. ممکن است در اثر کهولت سن و یا بعضی از بیماری‌های خاص، سالمند نیاز به مراقبت‌های بیشتری داشته باشد. استحمام، غذا دادن، فیزیوتراپی، تزریقات و سرم تراپی، تعویض پوشک و … از جمله نیازهایی است که سالمند با سطح وابستگی بسیار بالا به آنها نیاز دارد. در سالمندانی که وابستگی بیشتری دارند، پرستار باید علاوه بر دانش روانشناسی، دانش و تجربه بیشتری نیز داشته باشد. این دسته از سالمندان عموما به توجه بیشتری نیاز داشته و ممکن است حتی با اتفاقات کوچک نیز دچار جراحت و صدمه شوند. سطح مراقبت از این افراد باید در بیشترین حالت ممکن باشد تا بتوانند به زودی، توانایی کارهای روزمره خود را بدست آورند. انجام تمرینات روزانه، بخشی از فرآیند مراقبت از سالمندان بسیار وابسته است که توسط پرستاران انجام خواهد شد.

قیمت نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل

ارزش معنوی نگهداری و مراقبت از سالمندان بسیار بیشتر از هزینه و حق الزحمه آن بوده و مهمتر از قیمت آن، احساس آسایش سالمند و اطرافیان ایشان است. پرستاران با تجرهب نرسینو بر مبنای تعرفه‌های دولتی، در کنار شما هستند تا بهترین زمان هم برای سالمند و هم برای شما رقم بخورد. برای صحبت با کارشناسان بخش نگهداری و مراقبت از سالمندان، می‌توانید با فشردن دکمه‌ی زیر، در واتزآپ ارتباط برقرار کنید.

مراقبت از سالمند

مراقبت از سالمند بسیار مهم و نیازمند تخصص است. پرستار سالمند باید تمامی نکات اساسی در مورد نحوه مراقبت از جمله مسائل پزشکی را بداند. از آنجایی که نگهداری سالمند در منزل مشکل است، و از طرفی بسیاری از ما هرگز راضی به بردن این عزیزان به خانه سالمندان نمی شویم، در نتیجه برای حفظ آسایش و راحتی و مهمتر از این ها سلامتی آن ها در منزل به کمک افراد ماهر نیاز خواهیم داشت. از این روی اگر شما نیز نیاز به چنین خدماتی دارید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله حاضر را از دست ندهید.

پرستار سالمند در منزل باید دارای چه شرایطی باشد؟

پرستاری از سالمند در منزل نیازمند آن است که شخص بر تمام نکات بهداشتی و درمانی واقف باشد. از این روی مراکز پرستاری در منزل برای استخدام افراد بسیار حساس بوده و برای این کار از مراحل مختلف شخصیتی و مهارتی رد می شوند. البته که این فیلترها برای جذب نیرو بسیار مهم است چرا که موضوع سلامتی و امنیت شما مطرح است. مراقبت از سالمند آسان نیست و به دقت، حوصله، مهارت پزشکی و مهارت اجتماعی نیاز دارد.

مراقبت از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند شبانه روزی در منزل

یکی از خدمات مراکز اعزام پرستار به منزل نگهداری از سالمند به صورت شبانه روزی در منزل است. از آنجایی که نگهداری سالمندان در منزل مشکلات خاص خود را دارید، این افراد با توانایی های بسیار بالا و از میان بهترین پرستاران انتخاب می شوند. اگر خواستار نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل هستید، بهتر است شرایط استخدام پرستاران 24 ساعته را از مرکز جویا شوید.

چرا پرستار سالمند در منزل تهران بسیار رایج است؟

نگهداری از سالمندان، بیماران و کودکان در زندگی های امروزی بسیار مشکل است چرا که در اغلب خانواده ها تمام اعضای خانواده باید هر روز سرکار باشند. در چنین شرایطی چطور می توان از این قشر حساس در برای حوادث ممکنه نگهداری کرد؟ از این روی در بسیاری از شهرهای بزرگی همچون تهران تعداد درخواست های افراد برای استخدام پرستار در منزل بیشتر است. نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل نیز یکی دیگر از خدماتی است که در تهران بسیار خواستار دارد. یکی از دلایل دیگر نبود مهارت های پزشکی در افراد عادی است. این موضوع در مساله نگهداری از سالمندان بسیار مهم است چرا که به طور مستقیم با سلامتی آن ها در ارتباط است. آخرین موضوع نیز مربوط به سختی رفت آمد سالمندان به مراکز درمانی است. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد از خدمات خانگی استفاده می کنند. برای مثال دیگر نیازی نیست که برای جلسات فیزیوتراپی فرد سالمند را از خانه بیرون ببرید. شما می توانید از خدمات خانگی به کمک پرستاران زبده بهره مند شوید.

نگهداری سالمندان در منزل چه شرایطی دارد؟

نگهداری سالمندان در منزل شرایط خاص خود را می طلبد. برای مثال محیط شلوغ و پر رفت و آمد برای آن ها مناسب نیست. همچنین خانه هایی که دارای پله هستند نیز برای این قشر مناسب نیستند. اگر قصد مراقبت از سالمند در منزل را دارید، پیشنهاد می کنیم جهت حفظ سلامتی جسمی و روحی او تمام تلاش خود را کرده و و یک محیط آرام و مناسبی برای او فراهم کنید. اگر به شخصه قادر به مراقبت از ایشان نیستید، خوب است که به فکر استخدام یک پرستار ماهر باشید. پرستاری از سالمند در منزل امروزه به کمک مراکز اعزام پرستار دیگر جای نگرانی نداشته و کاملا امن و مطمئن است. اگر در مورد این مسائل نیاز به تحقیق و مشورت بیشتری دارید، شما می توانید با مراکز موجود در شهرتان تماس گرفته و درخواست مشاوره دهید. یادتان باشد که در این گفت و گوها شما باید تمام جزییات و هر آنچه مد نظرتان است را بدون کم و کاست بیان کنید. این کار باعث می شود تا تمام جوانب کار روشن شده و مشورت بهتری را دریافت کنید. در پایان نیز اگر دوست داشتید، می توانید برای مدتی کوتاه در حد 48 ساعت از خدمات پرستاری به صورت آزمایشی برخوردار شده و در صورت مناسب بودن قراردادی طولانی مدت ببندید.

پرستار سالمند در منزل

هزینه مراقبت سالمند در منزل چقدر است؟

مسلما نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل هزینه بیشتری نسبت به نگهداری پاره وقت یا موردی دارد. منظور از نگهداری موردی این است که ممکن است شما تنها برای یک کار مثلا برای استحمام نیاز به کمک داشته باشید. در این صورت نیاز نیست که در قرارداد پرستار تمام وقت درخواست کنید. هزینه این نوع خدمات نیز کمتر از خدمات طولانی مدت است. اما در کل در بحث هزینه ها آنچه مهم است مقدار حساسیت موضوع و کاری است که بر عهده پرستار گذاشته اید. هر چقدر حال بیمار شما بدتر و حساس تر باشد وظیفه پرستار نیز سنگین تر خواهد بود. در اینگونه مواقع بهتر است در مورد هزینه ها قبل از اعزام پرستار به توافق برسید.

مراقبت از سالمند در منزل اصلا کار راحتی نیست و نیاز به دقت و تجربه دارد. بسیاری از خانواده ها راضی به سپردن عزیزان خود به خانه سالمندان نمی شوند و از این روی نیاز بسیاری به پرستار سالمند در منزل دارند. خوشبختانه امروزه مراکز بسیار تخصصی در این زمینه هستند که پرستاران خود را با دقت و وسواس بسیاری انتخاب می کنند. اگر نیاز به پرستاری از سالمند در منزل دارید، پیشنهاد می کنیم با این مراکز در شهر مورد نظرتان تماس گرفته و بعد از مشورت با آن ها اقدام به استخدام فردی مناسب برای شرایط خود کنید. در ضمن خدمات این مراکز شامل پرستار کودک و بیمار نیز می شود.

اسکرول به بالا